lørdag den 16. april 2011

Oskars gode næse

Det går jo helt forrygende med Oskar. Han og Sorta er rigtige gode sammen, og alle vore møder med andre hunde har været uden problemer. Jeg har fået Oskar med på agility-begynder, og han klarer sig rigtig flot. Da jeg selv som træner-aspirant er med til Rally-lydighed har jeg valgt at tage Oskar med, og han lærer hurtigt - det hjælper med en god godbid foran næsen.
Ud over dette træner jeg spor og feltsøg med ham, og det er nok her han har sit største potentiale. Han finder ting på størrelse med en fingernegl i højt græs, og i forgårs gik jeg forbi den lokale golfbane. Da begyndte han pludselig at snuse som en gal, og inden længe havde han fundet to golfbolde i vejkanten. Vi mødte da også et par golfspillere, der nok mente at det sommetider kunne være rart med en sporhund - måske kunne han tjene til føden som golfkuglefinder!
Her i eftermiddag har jeg trænet Sit-bliv! hvor han bliver pænt siddende mens jeg går fra ham og gemmer en lille ting i græsset. Så går jeg tilbage til ham og sender ham frem for at søge, og han finder tingen i løbet af et øjeblik.
Når jeg vil gøre det rigtig svært for ham kaster jeg en genstand ind midt i vores store kvasbunke. Så kører halen som en propel mens han søger - og han finder altid! Imponerende er det også, at øvelsen sit-bliv har jeg kun trænet i to dage, og det kan han allerede.
Nu ligger han som sædvanlig ovenpå mine fødder, mens jeg sidder her og skriver - for en hund bliver meget træt af at træne spor og søg.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar